Bopärm

Här finner du bl a information om vem som är ansvarig för vad i din bostadsrätt. Värt att titta på!

Bopärm

Här finner du också skötselråd/instruktioner gällande

  • ytterdörren: skötsel ytterdörr
  • matavfallskvarn: bruksanvisning matavfallskvarn. Om kvarnen inte skulle gå igång, så finns det en liten röd knapp under som man kan trycka på för att få gång den igen. Om det skulle lukta illa från avfallskvarnen: koka upp en diskmedelstablett med vatten för att sedan hälla i avfallskvarnen – diskmedlet är bakteriedödande och kan få bort lukten. Kontrollera rören under matavfallskvarnen någon gång ibland, för det har läckt hos några familjer. Det är den boendes ansvar att själv fixa det. Det går bra att kontakta företaget som tillverkat matavfallskvarnarna vid problem (se bruksanvisningen).
  • Altandörr: Underhåll spanjoletter och bromsar
    • Garanti hos Elitfönster och vad som gäller avseende fönsterlås samt Spanjolett (låsmekanism i altandörr): När en boende anmäler problem med spanjoletter/fönsterlås till Elitfönster, så börjar de direkt med att  ifrågasätta orsaken till problemen eftersom projektet är levererat för en längre tid sedan. Framkommer det att man inte följt underhållsinstruktionerna så gäller inte garantin förstås. De svarar då att vi får kontakta vår lokala låssmed, men att de förstås kan hjälpa till att få problemet åtgärdat men avser att debitera kostnaden, vilket är ca 10 000 SEK. Gör man inte en regelbunden kontroll av beslag så brukar det efter tid börja bli svårt att stänga / öppna osv, det blir värre med tiden & förr eller senare så använder man för mycket kraft & ”knäcker” beslagens detaljer. Generellt kan Elitfönster rekommendera något som kallas Leif Arvidsson smörjoljaSamtliga boende måste ta en genomgång & smörja upp framförallt dörrar men även fönster kan vara på sin plats, detta problem kan eskalera & kosta stora pengar för er som boende. Info gällande Elitfönsters garanti som den ser ut idag. För att garantin ska gälla har vi på Elitfönster strukit under & den mening har alltid funnits med oavsett vem som är tillverkare av produkterna. Garanti
    • Tips på låssmed som åtgärdar problemet med låsmekanism för ca 4 000 kr: Svensk Larmteknik, fd Haglunds lås. Tage Antfolk Tel: 073-157 09 88
  • Vattenutkastare:

Det är viktigt att när man stänger av kranen att man inte skruvar åt den för hårt. Om man gör det kan det innebära att man skruvar sönder den fjäder som sitter i kranen. Om man skruvat för hårt så kan det vara ett skäl till att den vid på och avstängning läcker mycket vatten. Fjädern går att byta och den kan köpas  på byggmarknader.

 Av instruktionen om  vattenutkastare framgår det hur man byter den.

Jouravtal med Driftia:

Driftia kan man ta in för alla typer av problem/skador/underhåll (hantverkstjänster förutom el)  i husen. Varje hushåll kan själva vända sig till (info@driftia.se). Saker som är brf Stora Mossen 4:as ansvar (se ansvar under fliken bopärm) faktureras föreningenoch annars faktureras den enskilde medlemmen. I det fall föreningen ska betala kontaktas styrelsen för godkännande innan Driftia åker ut. Tänk på att Rot-avdrag måste meddelas i förväg.

Se länk till Prislista Driftia 2015.